Legalisatie handtekening
U kunt alleen op afspraak naar de Gemeentewinkel komen.
De burgemeester kan schriftelijk verklaren dat uw handtekening op een document ook echt uw handtekening is. Dit noemen we legalisatie van uw handtekening. U zet uw handtekening op het formulier in het bijzijn van een bevoegd ambtenaar van de gemeente. En u toont uw identiteitsbewijs. Wij controleren uw handtekening op het document met de handtekening op uw identiteitsbewijs.
Kosten
De aanvraag kost € 11,99. Aan de balie betaalt u met de pin. Alleen als pinnen echt niet mogelijk is, accepteren wij ook gepast contant geld.
Afhandeling
Direct aan de balie
Afspraak maken legalisatie handtekening
Soms heeft u een gelegaliseerde handtekening van uzelf nodig. Bijvoorbeeld bij:
- een visumaanvraag voor Nederland als u iemand uitnodigt om tijdelijk bij u te logeren
- een garantverklaring waarin u aangeeft dat u de kosten betaalt die een ander maakt
- toestemming bij officiële aanvragen of gelegenheden als u hier niet zelf bij aanwezig bent
- belangrijke documenten die u opstuurt naar het buitenland
- een erfenis waarop u recht heeft in het buitenland
Logiesverstrekking
Iemand uit het buitenland die bij u logeert, heeft voldoende geld nodig om zijn verblijf in Nederland te betalen. U vult voor elke persoon een aanvraag in. De aanvraag tekent u persoonlijk aan de balie.
Garantstelling
Als u garant staat voor uw gasten, bent u financieel verantwoordelijk voor hen. Vanaf de aanvraag tot minimaal 1 jaar ná de aanvraag heeft u voldoende eigen inkomen. Voor elke persoon die u uitnodigt vult u een eigen aanvraag in. Bent u getrouwd of bent u Geregistreerd Partner? Dan tekent u de aanvraag allebei persoonlijk aan de balie.
Verblijf in Nederland
Elke persoon die u uitnodigt, mag maximaal 90 dagen in Nederland blijven.
- u neemt het volledig ingevulde formulier 'Bewijs van garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking' (pdf, 125 kB) mee. U zet uw handtekening op het formulier in het bijzijn van een bevoegd ambtenaar van de gemeente
- voor elke handeling of elk persoon die u uitnodigt, vult u een formulier in
- uw eventuele partner plaatst ook zijn/haar handtekening
- u komt hiervoor allebei naar de balie van de gemeente
- de garantverklaring is pas geldig wanneer de gemeente uw handtekening gelegaliseerd heeft
Degene die u uitnodigt of voor wie u garant staat, levert de garantverklaring in bij het Nederlandse consulaat in het land waar hij of zij woont. Op de websites van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en de Rijksoverheid leest u meer informatie.
- een geldig identiteitsbewijs
- het document dat u wilt laten legaliseren
Bij bepaalde handelingen heeft u een gewaarmerkte kopie of afschrift nodig. Of wilt u een origineel document niet uit handen geven. De gemeente kan dat document dan voor u waarmerken. De gemeente maakt een kopie van uw origineel en bevestigt dat dit overeenkomt met uw origineel. De gemeente waarmerkt géén diploma's.
U neemt uw originele identiteitsbewijs en het originele document mee, dus geen kopieën. De kosten zijn € 11,15 en het is direct klaar.
Vult u dan het contactformulier in. Binnen 5 werkdagen krijgt u antwoord van ons.