Legalisatie handtekening
De burgemeester kan schriftelijk verklaren dat uw handtekening op een document ook echt uw handtekening is. Dit noemen we legalisatie van uw handtekening. U zet uw handtekening op het formulier in het bijzijn van een bevoegd ambtenaar van de gemeente. En u toont uw identiteitsbewijs. Wij controleren uw handtekening op het document met de handtekening op uw identiteitsbewijs.
Kosten
De aanvraag kost € 12,35. Aan de balie betaalt u met de pin. Alleen als pinnen echt niet mogelijk is, accepteren wij ook gepast contant geld.
Afhandeling
Direct aan de balie
Afspraak maken legalisatie handtekening
Soms heeft u een gelegaliseerde handtekening van uzelf nodig. Bijvoorbeeld bij:
- een visumaanvraag voor Nederland als u iemand uitnodigt om tijdelijk bij u te logeren
- een garantverklaring waarin u aangeeft dat u de kosten betaalt die een ander maakt
- toestemming bij officiële aanvragen of gelegenheden als u hier niet zelf bij aanwezig bent
- belangrijke documenten die u opstuurt naar het buitenland
- een erfenis waarop u recht heeft in het buitenland
Logiesverstrekking
Iemand uit het buitenland die bij u logeert, heeft voldoende geld nodig om zijn verblijf in Nederland te betalen. U vult voor elke persoon een aanvraag in. De aanvraag tekent u persoonlijk aan de balie.
Garantstelling
Als u garant staat voor uw gasten, bent u financieel verantwoordelijk voor hen. Vanaf de aanvraag tot minimaal 1 jaar ná de aanvraag heeft u voldoende eigen inkomen. Voor elke persoon die u uitnodigt vult u een eigen aanvraag in. Bent u getrouwd of bent u Geregistreerd Partner? Dan tekent u de aanvraag allebei persoonlijk aan de balie.
Verblijf in Nederland
Elke persoon die u uitnodigt, mag maximaal 90 dagen in Nederland blijven.
- u neemt het volledig ingevulde formulier 'Bewijs van garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking' (pdf, 125 kB) mee. U zet uw handtekening op het formulier in het bijzijn van een bevoegd ambtenaar van de gemeente
- voor elke handeling of elk persoon die u uitnodigt, vult u een formulier in
- uw eventuele partner plaatst ook zijn/haar handtekening
- u komt hiervoor allebei naar de balie van de gemeente
- de garantverklaring is pas geldig wanneer de gemeente uw handtekening gelegaliseerd heeft
Degene die u uitnodigt of voor wie u garant staat, levert de garantverklaring in bij het Nederlandse consulaat in het land waar hij of zij woont. Op de websites van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en de Rijksoverheid leest u meer informatie.
- een geldig identiteitsbewijs
- het document dat u wilt laten legaliseren
Bij bepaalde handelingen heeft u een gewaarmerkte kopie of afschrift nodig. Of wilt u een origineel document niet uit handen geven. De gemeente kan dat document dan voor u waarmerken. De gemeente maakt een kopie van uw origineel en bevestigt dat dit overeenkomt met uw origineel. De gemeente waarmerkt géén diploma's.
U neemt uw originele identiteitsbewijs en het originele document mee, dus geen kopieën. De kosten zijn € 11,15 en het is direct klaar.
Vult u dan het contactformulier in. Binnen 5 werkdagen krijgt u antwoord van ons.