Aanvraagformulier locatieplannen





Locatieplan

Onderwijsachterstandenplan gemeente Sliedrecht 2025-2028



Naam locatie (naam IKC):


Is dit een brandpuntlocatie? JA/NEE




Naam school


Naam kindercentrum




Vooraf
Gemeente, kinderopvang en onderwijs hebben de onderstaande resultaatafspraken gemaakt. Deze resultaatafspraken vormen de basis van het onderwijsachterstandenplan in Sliedrecht. Het zijn de hoofddoelen die we willen bereiken. Alle activiteiten zijn erop gericht tot deze resultaten te komen:


Resultaatafspraken voor de voorschool.

Minstens 80% van de VVE-geïndiceerde peuters, die met een taalontwikkelingsachterstand instromen op de voorschool, heeft een inhaalslag ten opzichte van zichzelf heeft gemaakt op spraak- en taalontwikkeling bij uitstroom. Dit blijkt op basis van een kindvolgsysteem uit één van de volgende:

  1. Een afname van 2 maanden in achterstand op het gebied van taalontwikkeling bij uitstroom ten opzichte van instroom;

  2. Een procentuele toename in taalvaardigheden bij uitstroom ten opzichte van twee eerdere meetmomenten.

Resultaatafspraken voor de vroegschool.

Minstens 80% van de VVE-geïndiceerde kleuters hebben geen taalachterstanden die de start van groep 3 van het basisonderwijs belemmeren. Dit blijkt uit:

  1. Het ontbreken van een taalachterstand volgens het door de vroegschool gebruikte leerlingvolgsysteem op meetmoment eind groep 2;

  2. Wat vastgesteld wordt aan de hand van de beschikbare informatie op het gebied van taalontwikkeling in het gebruikte leerlingvolgsysteem.


De aanvraag

  1. Hoogte van de gevraagde subsidie (totaal):

  • 2025:

  • 2026:

  • 2027:

  • 2028:

  1. Beschrijving problematiek. Wat is het probleem dat opgelost moet worden?

In dit kader beschrijft u tegen welke “problemen” uw locatie oploopt, wanneer u kijkt naar de resultaatafspraken. Het kunnen meerdere problemen zijn. Neem, bij de beschrijving van de “problemen”, niet het beschikbare subsidiebudget als uitgangspunt! Wanneer er namelijk meer budget beschikbaar komt, kan dat direct ingezet worden op de andere problemen binnen uw locatieplan. Daarnaast kunt u het budget flexibeler inzetten op de verschillende problemen.


Let bij de beschrijving van de problematiek op de volgende aspecten:

  • Deze “probleembeschrijvingen” zijn zoveel mogelijk onderbouwd met data en feiten;

  • De problemen betreffen hoofdzakelijk de doelgroepkinderen (zie de subsidieregeling voor de juiste definitie) en/of hun ouders.

  • U brengt direct een prioritering aan, waarbij de meest urgente problematiek op 1 staat. Let daarbij op de voorwaarde in de subsidieregeling dat de aanpak zo vroeg mogelijk begint.

  • Beschrijf dit zo dat een leek het begrijpt.


  1. Omschrijving probleem + data/feiten waar dat uit blijkt.



  1. Wat is de meest effectieve manier om het probleem op te lossen?

In dit kader beschrijft u wat de beste oplossingen voor de bovengenoemde problemen zijn. Out of the box denken kan zeker. Let op de volgende aspecten:

  • De oplossingen zijn direct gekoppeld aan de bovenstaande problemen onder II. Houd dus dezelfde nummering aan.

  • Beschrijf waarom deze aanpak het beste is.

  • Omschrijf hier welke activiteiten u concreet gaat uitvoeren rond de bovengenoemde aanpak.

  • Benoem bij iedere activiteit op welke wijze u de kwaliteit garandeert. Dat kan bijvoorbeeld door inzet van een specifieke professionaliteit, door het volgen van een erkende aanpak/methode, door wetenschappelijke onderbouwing of anders....


  1. Omschrijving beste aanpak en de concrete activiteiten + waar blijkt dat uit + kwaliteitsgarantie.





  1. Resultaten

Benoem hier welke concrete resultaten u wilt bereiken met de activiteiten. Doe dit als volgt:

  • Benoem ten eerste hoe deze activiteiten gaan bijdragen aan de algemene resultaatafspraken die op blz. 1 van deze aanvraag staan.

  • Benoem welke andere resultaten u verder wil bereiken met deze activiteit.

  • Benoem hoe u deze resultaten gaat meten.

  • Koppel weer per nummer.


  1. Activiteit

  1. Beschrijving meetbare resultaten

  2. Meting van de resultaten.



  1. Afspraken over doorgaande lijnen voor- en vroegschool

In het onderwijsachterstandenplan en de samenwerkingsovereenkomst is de afspraak vastgelegd dat per locatie de kinderopvang en het onderwijs vastleggen op welke wijze zij afspraken hebben gemaakt over een aantal gezamenlijke onderwerpen, te weten:

  1. Afstemming over het voor en vroegschoolse programma;

  2. De warme overdracht van doelgroeppeuters;

  3. Ouderbetrokkenheid (specificering onderaan de aanvraag)

  4. De interne begeleiding en de afstemming op zorg (vroegsignalering);

  5. Pedagogische en didactische afstemming.


De afspraken over de doorgaande lijnen a t/m e dienen gereed te zijn aan het einde van de subsidieperiode 2025-2028 en maken onderdeel uit van de verantwoording. Om dit voor elkaar te krijgen, kunt u eventueel de middelen van het locatieplan inzetten.

Het is voor het invullen van dit locatieplan voldoende dat u in de planning onder VI aangeeft op welk moment u de afspraken a t/m e gereed hebt. Het is uiteraard heel goed mogelijk dat is dit al gereed hebt.

  1. Planning

Voer de planning van de activiteiten en het vastleggen van de afspraken in in de Excel bijlage bij dit document.


  1. Begroting

Voer de planning van de activiteiten en het vastleggen van de afspraken in in de Excel bijlage bij dit document. Let daarbij op de volgende aspecten:

  • Specificeer de kosten, bijvoorbeeld in materiaalkosten, personeelskosten, scholing e.d.

  • Specificeer ook door een berekening, bijvoorbeeld: 4 uren tegen een uurtarief van € 50 = € 200




Door de aanvraag te ondertekenen verklaren de ondertekenaars:

  • Dat het locatieplan in gezamenlijk overleg tot stand gekomen;

  • Alles naar waarheid ingevuld te hebben;

  • De bijlage met de planning en de begroting, zoals genoemd onder punt VI en VII, te hebben toegevoegd als onderdeel van deze aanvraag.

  • Op de hoogte te zijn van het onderwijsachterstandenplan 2025-2028 gemeente Sliedrecht en de subsidieregeling onderwijsachterstandenplan 2025-2028.



Bevoegd gezag onderwijs

Streep door wat niet van toepassing is


OPOPS/SCOPS/Johannes Calvijn

Directeur/bestuurder kinderopvang

Streep door wat niet van toepassing is


Wasko/Partou

Handtekening rechtspersoon (bestuurder)

Naam:

Datum:

Plaats:

Handtekening:







Handtekening rechtspersoon (bestuurder)

Naam:

Datum:

Plaats:

Handtekening:









Ouderbetrokkenheid.

Daarbij wordt een volgende specificatie gemaakt per locatie:

  • Een beschrijving van de wijze waarop en waarover ouders worden betrokken (bij de VVE);

  • Een beschrijving van de manier waarop men stimuleert dat ouders thuis ontwikkeling-bevorderende activiteiten met hun kinderen doen;

  • Een beschrijving van de manier waarop ouders geïnformeerd worden over de ontwikkeling van hun kind.

  • De wijze waarop ouders geïnformeerd worden over de wederzijdse verwachtingen die gelden in het Nederlandse opvang- en onderwijssysteem. Dat betekent dat ouders in een zo vroeg mogelijk stadium geïnformeerd worden over de wijze waarop het Nederlandse educatieve stelsel is ingericht en welke rol de ouders daarin spelen. We willen met het vergroten van de betrokkenheid van de ouder een bewustzijn creëren dat het gezin essentieel is voor de ontwikkeling gedurende de schoolloopbaan van de leerling.

  • Op welke wijze wordt een verbinding gemaakt met de ondersteuning van ouders zelf, met name wanneer het gaat om minder stimulerende of onveilige gezinssituaties. Daarbij kan een link gelegd worden met de bestaande zorgroutes en zorgafspraken.




4