Aanleg glasvezel
In Sliedrecht legt DELTA Netwerk glasvezel aan. Wij kunnen ons goed voorstellen dat u vragen heeft over de uitrol van glasvezel. Op deze pagina vertellen wij u meer over de aanleg en aansluiting van glasvezel.
De aanleg van glasvezel is belangrijk voor de gemeente Sliedrecht. Ons datagebruik neemt jaarlijks met zo’n 40% toe. Er wordt tegenwoordig veel thuis gewerkt en gestudeerd. Ook ondernemers kunnen deze dagen vaak niet meer zonder een snelle en betrouwbare internetverbinding. Een snelle en stabiele internetverbinding is goed nieuws voor zowel inwoners als ondernemers. De wens van de gemeente is dat iedereen gebruik van glasvezel kan maken, dus inwoners woonachtig in de wijken, het buitengebied en de bedrijventerreinen.
Rol van de gemeente
De gemeente legt zelf geen glasvezelnetwerk aan. Telecombedrijven die het netwerk aanleggen, bepalen wanneer en waar glasvezel wordt aangelegd. De aanleg doen zij op eigen kosten. Om de aanleg te versnellen, werkt de gemeente met deze bedrijven samen. Volgens de Telecommunicatiewet moet de gemeente in principe altijd toestemming geven aan de telecombedrijven voor de aanleg van een glasvezelnetwerk. Bij het geven van toestemming kijkt de gemeente naar de bereikbaarheid van de wijk tijdens de aanleg van het netwerk. Ook probeert de gemeente overlast van de werkzaamheden zo veel mogelijk te voorkomen.
Aanleg en aansluiting glasvezel
Een glasvezelnetwerk is een type netwerk voor het doorgeven van internet, televisie en telefonie. Telecombedrijven leggen het glasvezelnetwerk per wijk aan. Daarvoor worden buizen met glasvezelkabels onder de grond gelegd. De stoep in uw straat wordt daarom tijdens de aanleg opengebroken. De telecombedrijven of de door hen ingehuurde aannemer(s), geven altijd vooraf informatie aan de buurtbewoners. Ook zorgen zij ervoor dat de straat weer netjes wordt dichtgemaakt. In de meeste gevallen is uw stoep binnen 48 uur weer dicht. Alleen als een bewoner een glasvezelabonnement afneemt moet de bewoner voor de installatie van de glasvezelaansluiting in de woning thuis zijn. Hiervoor plannen zij tegen die tijd een afspraak in.
Bewoners die nog niet hebben gekozen voor een glasvezelaansluiting van DELTA Netwerk, kunnen nog steeds een aansluiting in de meterkast krijgen. Dit is nu geheel vrijblijvend en kosteloos. Of iemand nu of later voor een abonnement op glasvezel kiest, dat bepaalt men zelf. Pas wanneer iemand kiest voor een abonnement bij één van de aangeboden telecomaanbieders, worden er abonnementskosten in rekening gebracht. De telecomaanbieders staan vermeld op de website www.deltanetwerk.nl/sliedrecht.
Wilt u geen gebruik maken van glasvezel en uw huidige aansluiting behouden? Dan kan! Wel wordt glasvezel in uw straat aangelegd. Wilt u later een overstappen naar glasvezel? Dit brengt dan kosten met zich mee. Heeft u vragen hierover? Neem contact op met uw huidige aanbieder. Of lees de veel gestelde vragen op de website van DELTA netwerk.
Periode
- Start: december 2022
- Einde: nog niet bekend
Hoe wordt u geïnformeerd?
Over het afsluiten van een abonnement wordt u door Delta Fiber zelf geïnformeerd. De werkzaamheden voor aanleg van glasvezel wordt door Circet Nederland uitgevoerd. Voor aanvang van de werkzaamheden in de straat ontvangen bewoners een aankondigingsbrief. U kunt alle informatie zien op de projectsite: www.deltanetwerk.nl/sliedrecht.
Meer informatie of vragen
- Vragen over de graafwerkzaamheden? Neem dan contact op met de klantenservice van Circet Nederland via 088-1818191 (bereikbaar op werkdagen tussen 8.30 en 16.30 uur) of per e-mail naar deltafibernetwerk@circet.nl.
- Vragen over glasvezel van DELTA Netwerk of afsluiten abonnement? Ga naar www.deltanetwerk.nl/sliedrecht. Of lees de veel gestelde vragen op de website van DELTA netwerk.
- Mochten er na de werkzaamheden problemen zijn in uw straat, dan kunt u bij de gemeente via fixi.nl een melding doorgeven. Meer informatie leest u op een melding openbare ruimte doen.