Veelgestelde vragen over storingen in straatverlichting

Hier vindt u de veelgestelde vragen over de soort storingen en de oplostijden van de openbare straatverlichting.

Wie is verantwoordelijk: Gemeente of Stedin?

Als een lamp niet brandt kan dat te maken hebben met de lamp of lantaarn zelf, óf met de kabels die de lamp van stroom voorzien. De delen van de verlichting die zich boven de grond bevinden zijn eigendom van de gemeente. Alles wat onder de grond ligt (de kabels met stroom) zijn eigendom van netbeheerder Stedin. Bij een storing wordt altijd eerst bekeken of het een lamp- of een kabelstoring is, zodat de juiste partij het probleem kan oplossen. 

Hoe lang duurt het voordat de storing wordt verholpen?

Dat hangt af van hoe gevaarlijk de storing is, de oorzaak ervan én het aantal lantaarns dat niet brandt. 

  • Als er één lamp niet brandt, zit het probleem waarschijnlijk in de lamp of de lantaarn. De gemeente streeft er naar om de storing binnen 6 werkdagen op te lossen (door onderhoudsaannemer openbare verlichting).  
  • Als er 5 of meer lichtpunten niet branden, dan is er hoogstwaarschijnlijk iets mis met de kabels. De gemeente geeft de storing dan door aan netbeheerder Stedin. Volgens onze afspraken begint Stedin dan binnen 2 werkdagen met het oplossen van de storing. 
  • Als het niet duidelijk is of het probleem in de lamp of lantaarn zit, of in de kabels onder de grond, kan het langer duren voordat een storing verholpen is. Als u de melding via Fixi (zie onderaan dit bericht) heeft gedaan dan krijgt u als melder van de storing een bericht met uitleg dat het verhelpen van de storing langer duurt dan normaal.

Ik heb een melding gekregen dat de storing is verholpen, maar er nog geen licht?

Het is mogelijk dat u bericht hebt gekregen dat de storing is opgelost, maar dat de verlichting het ‘s avonds niet doet. We vragen u om een nieuwe melding hiervan te maken. Pas wanneer er een nieuwe melding komt dan kan worden nagegaan of het aan de verlichting of aan de kabel ligt. Een nieuwe melding doorgeven doet u via de Fixi App voor smartphones of tablets (gratis te downloaden via de App Store (iOS) of de Google Play Store (Android) ), online via www.sliedrecht.nl met de button "Melding via Fixi", WhatsApp: via nummer 06 3643 2597, Chat, rechtstreeks via de homepagina of telefonisch via ons telefoonnummer 14 0184.

Wat kan een oorzaak zijn dat er nog geen licht is?

  1. Kabelstoring in plaats van lampstoring
    In een aantal gevallen blijkt achteraf dat er een kabelstoring is in plaats van een lampstoring. De aannemer van de gemeente kan overdag niet constateren of er een kabelstoring is. Dit komt omdat er 's avonds pas spanning op de kabel komt. Wel wordt er getest of de lamp het doet, dit gebeurt door middel van een aggregaat. Als de lamp is gerepareerd, krijgt u de melding dat het probleem is verholpen. Wanneer de lamp het dan ’s avonds tóch niet doet dan zit het probleem waarschijnlijk (ook) in de kabels. 
     
  2. Sluimerstoring
    De storing in de verlichting is er alleen bij bepaalde omstandigheden. Bijvoorbeeld wanneer er vocht in de grond zit dat op een zwakke plek in een kabel kan komen. Als de grond droog is doet de kabel het gewoon. Dan is de storing voor de reparateurs niet te vinden en lijkt alles prima te werken. Maar wanneer de grond weer nat is doet de verlichting het toch niet. Zo’n sluimerstoring is soms erg moeilijk op te lossen waardoor het hele proces meer dan 2 weken in beslag kan nemen.  

Kan ik ook gevaarlijke situaties van openbare verlichting melden?

Ja, gevaarlijke situaties kunt u ook melden. Gevaarlijke situaties zijn bijvoorbeeld:

  • Het deurtje van de paal is weg, hierdoor is de elektrische bedrading zichtbaar;
  • De lantaarn bungelt los aan de paal;
  • De paal is aangereden en ligt over de weg;
  • De paal staat gevaarlijk scheef.

In deze gevallen wordt de gevaarlijke situatie zo snel mogelijk na melding veilig gemaakt. 

Een nieuwe melding doorgeven doet u via de Fixi App voor smartphones of tablets (gratis te downloaden via de App Store (iOS) of de Google Play Store (Android) ), online via www.sliedrecht.nl met de button "Melding via Fixi", WhatsApp: via nummer 06 3643 2597, Chat, rechtstreeks via de homepagina of telefonisch via ons telefoonnummer 14 0184.

Bedankt voor uw oplettendheid!